< Lista projektów

Tunel Wisłostrady w Warszawie i awaria na budowie II linii metra – opracowania dotyczące możliwości wykonania łącznika dwóch części stacji Powiśle pod istniejącym tunelem.

Na przełomie 2012/2013 zgłosił się do nas Wykonawca II linii metra w Warszawie, konsorcjum AGP, w sprawie wydania opinii na temat możliwości skrócenia baret fundamentowych tunelu Wisłostrady w celu przeprowadzenia tunelu metra poniżej istniejącej trasy samochodowej oraz w sprawie wykonania analizy, jak prace wzmacniające grunt pod tunelem wpływają na jego konstrukcję.

Temat był dla nas wyzwaniem z uwagi na awarię, która miała miejsce kilka miesięcy wcześniej, polegającej na wypłukaniu spod tunelu znacznej ilości gruntu i osłabieniu całej konstrukcji.

Drążenie ścian szczelinowych przed awarią, sama awaria, a następnie iniekcje w grunt powodowały, że tunel wielokrotnie unosił się i opadał w sposób nierównomierny nawet o 70 mm! Na bazie pomiarów geodezyjnych, monitoringu przemieszczeń i oględzin, mogliśmy stwierdzić w jakim stanie znajduje się konstrukcja tunelu i jakie kroki musi podjąć Wykonawca aby nie pogarszać już trudnej sytuacji i nie doprowadzić do większych uszkodzeń.

Ciekawostki

Pustka powstała pod tunelem Wisłostrady miała 50metrów długości, 25 m szerokości i miała głębokość do 8 metrów! Została ona wypełniona betonem.

Dopuszczalne różnice wypiętrzeń/osiadań między podporami tunelu przy pracach iniekcyjnych nie mogły przekraczać 30mm . Taki reżim zapewnił, że konstrukcja tunelu nie ulegała dodatkowym wytężeniom skutkującym nadmiernym zarysowaniem lub wręcz utratą nośności!

< Lista projektów